Goed voor jezelf zorgen



Goed voor jezelf zorgen

Goed voor jezelf zorgen.

In de MHFA training geven we kennis en handvaten om anderen te helpen. Maar deze informatie kun je alleen uitvoeren als je goed voor jezelf zorgt. Voor velen wordt het werk en leven nu op een andere manier ingevuld. In mijn omgeving hoor ik regelmatig dat mensen moeite ervaren om te schakelen naar een ander ritme.

Ander dag ritme

Naast een volle agenda (werk, sociale contacten, telefoon, sport) kan het lastig zijn om tijd aan jezelf te besteden. Nu bij velen het dag ritme is veranderd, thuis werken of minder werk hebben, is het schakelen. Door het thuis werken en de oproep zoveel mogelijk thuis te zijn lijkt er meer tijd, maar kan het een uitdaging zijn om tijd te nemen of zinvol te besteden.

Me-time

Tijd voor jezelf is belangrijk en voor iedereen verschillend. Het betekent tijd nemen voor wat jij belangrijk vind. Een activiteit ondernemen met al je aandacht. Geen afleiding van telefoon of computer. Ondernemen puur voor jezelf en ontspanning. Als je goed voor jezelf zorgt zul je dit terug zien in alle andere aspecten van je leven. Als het met jou goed gaat kun je er juist voor de ander zijn. Vooral ook voor al die mensen in vitale beroepen en vele extra uren werken.

Neem minimaal 15 minuten per week om goed voor jezelf te zorgen. En het liefst elke dag uiteraard. 🙂

Voorbeelden om goed voor jezelf te zorgen:

  • Slaap goed/ powernap.
  • Lach vol uit.
  • Wandel in de natuur.
  • Luister naar muziek.
  • Lees een boek.
  • Speel met je kinderen.
  • Staar naar buiten in een schommelstoel.
  • Geniet van de zon.
  • Ga mediteren.
  • Doe aan sport of yoga.
  • Tekenen, kleuren of schilderen.
  • Ga dansen.
  • Knuffel genoeg met je geliefden.
  • Zing uit volle borst.
  • Eet gezond.
  • Data uitzetten van je telefoon; zodat je even onbereikbaar bent.

 

Voel waar jij behoefte aan hebt en spreek met jezelf af wanneer je de actie gaat ondernemen of zet het in je agenda. Zo heb je de meeste kans om de tijd ook nemen.

Zelf had ik ook moeite om te schakelen naar een ander dagritme. Juist nu zorg ik voor meer gezonde voeding en lichaamsbeweging. Ik gun mezelf elke dag een wandeling door de natuur en loop ik genietend langs de ijssel. Op een stuk waar het rustig is en ik weinig mensen tegen kom.

En omdat ik klaar was met het elke avond televisie kijken en het culturele mis, kwam ik achter andere invulling voor mijn avonden. Ik kwam er onder andere achter dat het concertgebouw orkest online concerten geeft, net zoals tiental andere orkesten in andere landen. En bij veel musea kun je online door het museum lopen. Zoek via google en je waant je in machu picchu, het louvre, Los Angeles of het guggenheim. Er worden lees- en luisterboeken online gezet en de pubquiz wordt ook via de computer aangeboden. Als je wat anders wil dan televisie kijken, zijn er vele opties om andere invulling aan je avond te geven.

Merk je op een dag dat het niet goed of moeite hebt om een dag door te komen? Wees mild en zacht voor jezelf.

 

Esther
MHFA trainer

 

Foto: Hassan Ouajbir



Bent u nieuwsgierig geworden?

Voor vragen en meer informatie, kunt u het formulier invullen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Roggestraat 181 / 7311CC Apeldoorn

info@xpeerience.nl

085 - 047 17 71